PENGENALAN.
Dewasa kini, cabaran-cabaran
yang dihadapi oleh setiap negara menjadi teras kepada penyusunan semula
stretegi masing-masing.Hal Ini adalah bertujuan agar mereka tidak ketinggalan
dengan arus kemajuan semasa.Peredaran zaman kini telah menyebabkan perubahan
perlu dilakukan agar sesebuah negara khususnya Malaysia tidak ketinggalan dalam
arus kemajuan dunia serta mengelakkan daripada menjadi mengsa penindasan.Oleh
itu tanpa mengira kaum, agama, keturunan dan juga bangsa, rakyat Malaysia heruslah
mengambil tindakan awal bagi mengeratkan perpaduan antara kaum, merapatkan
perhubungan serta bertindak sebagai satu bangsa yang berdiri di bawah satu
payung. Hal ini kerana kewujudan perpaduan inilah yang menjadi tunjang kepada
pencapaian matlamat yang sama bagi membina satu negara yang maju, aman dan
damai serta mampu bersaing dengan masyarakat negara-negara lain.
Bagi merealisasikan
kewujudan satu bangsa yang utuh iaitu Bangsa Malaysia, Perdana Menteri Dato’
Sri Mohd Najib Tun Razak telah memperkenalkan Konsep 1Malaysia yang berpaksikan
“Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan”.Konsep 1Malaysia ini menggabungkan
semua etnik, bangsa, keturunan juga agama yang ada di Malaysia menjadi satu
bangsa yang bekerjasama dan berdaya tahan dalam menghadapi cabaran yang dibawa
oleh arus globalisasi.Konsep ini dilihat sebagai satu konsep yang sesuai untuk
negara Malaysia yang mempunyai masyarakat yang berbilang kaum serta bertepatan
dengan cita rasa rakyat Malaysia dan sesejajar dengan undang-undang negara.
Konsep 1Malysia dijadikan
senjata utama negara bangi menghadapi cabaran yang akan datang. Kesejahteraan
hidup rakyat disemai melalui konsep 1Malaysia ini. Konsep ini juga, jika
dihayati sepenuhnya oleh semua pihak, mampu menjadikan Malaysia sebuah negara
yang lebih aman, stabil dan maju dalam
segenap bidang serta disegani oleh seluruh dunia.
2. Konsep Gagasan 1 Malaysia.
Konsep gagasan satu Malaysia
telah diperkenalkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Yang Amat Berhormat Datok
Seri Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak Pada 3 April 2009. Konsep ini
berpaksikan kepada prinsip “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan”.Konsep 1
Malaysia ini bertujuan untuk memperkukuhkan hubungan dan kerjasama antara
rakyat pelbagai kaum di negara ini sebagai senjata utama untuk menghadapi
pelbagai ancaman dan cabaran yang bertujuan untuk mengugut kesejahteraan hidup
mereka.Jika dihayati, konsep ini membolehkan semua pihak mampu menjadikan
Malaysia sebagai sebuah negara yang aman, stabil dan maju dalam segenap bidang
serta disegani oleh seluruh masyarakat dunia.
Konsep 1 malaysia membawa
kepada aspirasi untuk memperbaiki hubungan antara kaum bagi memastikan rakyat
Malaysia dapat menjalin perpaduan yang lebih erat. Konsep ini juga akan
mewujudkan sebuah kerajaan yang mengutamakan pencapaian berpaksikan keutamaan
rakyat sebagaimana slogan Yang Amat Berhormat Perdana Menteri Malaysia iaitu
“rakyat didahulukan pencapaian diutamakan”. Untuk mencapai kemajuan bagi setiap
neara, sikap penerimaan antara kaum yang membawa kepada perpaduan yang utuh
perlu diutamakan. Apabila perpaduan dicapai, maka urusan pembangunan negara
akan berjalan dengan lebih lancar.
Dalam konteks ini, konsep 1
Malaysia menuntut setiap warganegara dan pemimpin khususnya perlu memainkan
peranan masing-masing.Rakyat pelbagai kaum dan agama di negara ini perlu
berfikiran melepasi sempadan kaum masing-masing sebagai satu bangsa
Malaysia.Konsep ini juga menyarankan pemimpin kerajaan kenjalankan tugas lebih
cekap, amanah, dan bertanggungjawap demi kepentingan rakyat dan memenuhi segala
keperluan serta hak rakyat tanpa mengira kaum dan agama.
Gagasan 1Malaysia bermatlamat untuk mengekal dan meningkatkan
perpaduan dalam kepelbagaian kaum di Malaysia. Perpaduan sememangnya teras
utama dalam membangunkan negara dan menuju kea rah kecemerlangan.Gagasan
1Malaysia bertujuan bagi menyemarakkan semula perpaduan dalam kalangan
masyarakat.
Prinsip-prinsip konsep 1
Malaysia bersandarkan kepada 3 prinsip teras iaitu prinsip penerimaan, prinsip
kenegaraan dan prinsip sosial, ketiga-tiga prinsip tersebut penting dalam
memperkukuhkan perpaduan nasional. Konsep ini menekankan kepada sikap
penerimaan di kalangan rakyat berbilang kaum, di mana sesuatu kaum harus
menerima keunikan kaum yang lain seadanya agar dapat hidup bersama-sama dalam
keadaan saling hormat menghomarmati antara satu sama yang lain sebagai rakyat
dalam satu negara. Di samping itu, konsep perpaduan, semangat nasionalisme dan
cintakan negara yang merupakan prinsip kenegaraan telah lama diterapkan
semenjak dahulu lagi. Manakala prinsip keadilan pula menjurus kepada semua kaum
yang membawa maksud nasib semua kaum akan terbela dan tiada mana-mana pihak
akan dipinggirkan juga menjadi salah satu asas kepada konsep 1Malaysia. Keadaan
ini mestilah mengambil kira taraf kemajuan kaum yang berada pada tahap yang
berbeza. Oleh itu dasar kerajaan dan peruntukan perlembagaan persekutuan yang
memberikan pembelaan kepada golongan yang memerlukan akan tetap dilaksanakan.
Prinsip penerimaan, prinsip
Kenegaraan dan prinsip keadilan sosial didukungi oleh nilai-nilai murni
termasuklah hormat-mrnghormati, rendah hati, kesederhanaan dan berbudi
bahasa.Kesemua nilai ini penting dalam menjamin negara yang aman dan harmoni.
Nilai
utama konsep satu malaysia perlu dikuasai oleh semua lapisan masyarakat ini
termasuklah pemimpin serta rakyat. Kesemua nilai ini perlu difahami serta
dihayati. Nilai-nilai tersebut termasuklah budaya kecemerlangan yang membawa
maksud pengamalan budaya cemerlang dan berprestasi tinggi akan membawa Malaysia
ke tahap kejayaan serta pencapaian yang
lebih tinggi. Kejayaan dan pencapaian masyarakat dan negara pula bergantung
kepada setakat mana budaya kecemerlangan
diamalkan oleh rakyat Malaysia. Budaya berprestasi tinggi inilah yang
akan memastikan bahawa setiap perkara dan setiap tugas yang dilakukan mencapai
tahap yang terbaik, manakala sikap sambil lewa dan acuh tak acuh akan
menyebabkan masyarakat tidak akan berdaya maju. Prinsip ketepatan menjadi
elemen utama dalam menentukan kecemerlangan.ketetapan menguruskan masa amat
penting dalam menentukan kemajuan.
Nilai
yang kedua ialah nilai ketabahan, ketabahan perlu ada pada diri seseorang
ketabahan sangat penting kerana setiap
perjuangan dan perlaksanaan kerja memerlukan ketabahan dan ketekunan agar
sesuatu yang dilakukan mempunyai kualiti.
Dalam aspek ini perjuangan untuk mencapai kemajuan dan kecemerlangan
Negara amat memerlukan pemimpin dan rakyatnya yang tabah menghadapi segala
rintangan dan dugaan yang melanda. Sikap mudah kecewa dan menyerah ke[pada
takdir perlu dikikis jika ingin mencapai matlamat yang memuaskan. Kejatuhan dan
kemerosotan yang dialami perlu dikaji dan hendaklah ditangani secara positif.
Nilai
yang ketiga ialah rendah diri, nilai ini tidak asing lagi bagi rakyat
Malaysia.Slogan “budi bahasa budaya kita”.Membuktikan masyarakat Negara ini
mempunyai perasaan rendah hati, rasa rendah hati adalah satu sifat yang penting
untuk dimiliki.Sifat berhemah, berbudi bahasa perlu dijadikan amalan hidup
kita.Masyarakat Malaysia amat menghormati serta menyukai seseorang yang mengamalkan
sifat merendah diri yang mempunyai kekuatan dalaman dan pendirian yang teguh
terhadap sesuatu prinsip.
Nilai
seterusnya ialah nilai penerimaan, nilai penerimaan ini penting dalam kehidupan
kita, nilai penerimaan boleh diertikan sebagai tindak balas positif terhadap
sesuatu pendapat. Dalam aspek gagasan 1 Malaysia, penerimaan ini adalah
menjurus kepada rakyat yang dapat menerima apa juag perkara baik dan mendapat
persetujuan bersama. Ini termasuklah penerimaan semua kaum unruk mendapatkan
yang terbaik yang mana ini akan membina sebuah Negara yang aman damai.
Nilai
yang kelima iaitu nilai kesetiaan, sebagai sebuah Negara yang berperlembagaan
kesetiaan perlu disemai dalam diri seseorang insan, ini termasuklah kepetiaan
kepada tuhan, raja, dan Negara. Prinsip kesetiaan penting dalam apa jua
keadaan. Semua kaum perlu mengutamakan kesetiaan dan kepentingan kepada Negara.
Seterusnya
ialah nilai meritokrasi, nilai ini merupakan hala tuju yang perlu diamalkan
dalam Negara demokrasi bagi memastikan masyarakat layak diberi peluang untuk memacu pembangunan
Negara. Nilai ini lebih kepada kedemokrasian yang menekankan persaingan secara
sihat dan terbuka berasaskan kriteria-kriteria yang ditetapkan dan sesiapa yang berjaya memenuhi
kriteria-kriteria tersebut berhak dipilih. Nilai ini dapat membudayakan
masyarakat Malaysia dengan cabaran yang bakal menjelang pada masa akan datang.
Nilai
yang ketujuh iaitu pendidikan, pendidikan penting kerana pendidikan merupakan
tunjang kepada kemajuan Negara.Negara perlu memiliki rakyat yang mengutamakan
pendidikan dan pengetahuan dari semua aspek. Hal ini kerana tanpa pendidikan
masyarakat jahil dan ini akan membekukan kemajuan Negara.
Manakala
nilai yang terakhir pula ialah nilai integriti, nilai ini merupakan nilai
penting bagi sesebuah kerajaan untuk mendapatkan kepercayaan dan keyakinan
rakyat.Nilai ini tidak dikhususkan kepada pemimpin sahaja malah nilai ini perlu
diamalkan oleh semua pihak tanpa mengira kedudukan di mana masyarakat perlu
bersikap jujur dan amanah terhadap sesuatu, tindakan dan percakapan dan
sentiasa berusaha memperbaiki kesilapan.
3.0.
CABARAN-CABARAN
KE ARAH MEMPERKUKUHKAN HUBUNGAN ETNIK DI MALAYSIA
Walaupun
Negara kita telah mencapai kejayaan dalam membentuk perpaduan dan hubungan yang
baik dikalangan etnik.Namun masih terdapat sedikit kepincangan dalam
pembentukan dan pemeliharaan hubungan etnik.Selepas 13 mei 1969, kunci
keamanan, keteguhan kestabilan dan kemajuan pembangunan Negara banyak
bergantung kepada perpaduan dan kerjasama masyarakat Malaysia itu sendiri untuk
mencapai perpaduan dan bukan satu perkara yang mudah. Hal ini kerana masyarakat
Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum, berbeza dari segi agama, budaya,
aktiviti, ekonomi, lokasi tempat tinggal dan sebagainya menjadi kekangan dan
kepincangan yang nyata dalam membina perpaduan kaum.
Terdapat
lima cabaran utama yang menjadi duri dalam daging yang boleh menjadikan usaha
memupuk hubungan etnik menjadi sukar, walaupun cabaran ini kelihatan kecil dan
sepatutnya tidak menggangu gugat keharmonian Negara, namun disebabkan inilah
masalah perpaduan tidak dapat dipulihkan. Masalah ini menjadi api dalam sekam
yang mana ia mungkin tidak ketara namun sedikit demi sedikit menghakis keamanan
dan keharmonian hubungan etnik di Malaysia. cabaran-cabaran tersebut
termasuklah:
Cabaran
dari segi politik, cabaran ini terjadi akibat kontroversi, dimana terdapat
pelbagai individu yang mempunyai pelbagai tujuan dan kepentingan. Parti-parti
politik wujud demi memperjuangkan dan mempertahankan hak rakyat dan demi
Negara, namun dewasa kini susah untuk mewujudkan pemimpin seperti itu jika ada
sekalipun amatlah jarang dan sukar ditemui. Cabaran ini timbul kerana setiap
kaum diwakili oleh parti politik sendiri yang bertujuan untuk memelihara hak kaum,
memperjuangkan nasib dan menyuarakan pendapat mereka. Namun begitu , terdapat
pemimpin yang bermain tektik kotor dangan menghasut, meracuni pemikiran rakyat
dan mengapi-apikan sentiment perkauman demi kepentingan mereka sendiri. Hal ini
menyebabkan setiap kaum berdendam, buruk sangka, dan tidak mahu berbaik-baik
akibat termakan hasutan mereka. Perpaduan akan terjejas daripada cabaran aspek
politik ini apabila sesetengah kaum tidak mahu menerima kepimpinan dari kaum
lain yang mana pemimpinnya sudah semestinya mempunyai corak kepimpinannya
sendiri. Mereka akan hanya berburuk sangka dan sentiasa mencari salah agar
dapat dijadikan untuk menampakkan kepincangan kepimpinan.
Cabaran
seterusnya dari aspek ekonomi, seperti yang kita sedia maklum ekonomi merupakan
nadi bagi sesebuah Negara dan menjadi penggerak utama kemajuan.Jika dilihat,
sistem ekonimi sejak mencapai kemerdekaan adalah tidak stabil. Cabaran ekonomi
pertama ialah perbezaan dari segi pekerjaan, hal ini wujud akibat dasar pecah
dan perintah di tanah melayu, kerajaan british telah memisahkan kaum-kaum yang
terdapat di tanah melayu mengikut pekerjaan dan tempat tinggal mereka. Kaum
melayu yang kebanyakkan tinggal di kawasan kampong dan luar Bandar dan berkerja
sebagai petani dan nelayan, kaum india kebanyakan menjadi buruh di estet-estet
dan lading-ladang, manakala kaum cina pula berada di Bandar dan pelombong dan
peniaga. Hal ini telah mewujudkan perasaan curiga antara kaum dan telah
mewujudkan jurang ekonomi antara kaum serta polarasisi antara kaum. Akibatnya
masih lagi dapat dilihat pada masa kini dimana pada masa kini sector perniagaan
masih lagi di dominasi oleh orang cina dan kebanyakan orang india masih lagi di
lading-ladang. Perbezaan pekerjaan ini menjadi kekangan yang ketara dan telah
membataskan interaksi antara kaum kerana mereka hanya dapat meluangkan banyak
masa di tempat kerja dengan berkomunikasi dengan rakan sekerja. Jika rakan
sekerja terdiri daripada kaum yang sama, maka interaksi dan komunikasi mereka
berada dalam lingkungan kaum yang sama, ia akan mengakibatkan perasaan
perkauman dan kurangnya hubungan semakin menebal.
Cabaran
yang ketiga ialah dari segi sosial, dari segi sosial terdapat kekangan yang
menjadikan perpaduan semakin hilang di mata masyarakat.Hal ini berlaku kerana apabila
kurangnya percampuran dan interaksi sosial antara kaum. Apabila perkara ini
benar-benar berlaku maka tidak akan timbul rasa kepercayaan dan kekitaan dalam
diri setiap kaum atau etnik, apabila kepercayaan telah hilang maka sesuatu
hubungan yang baik sukar untuk dibentuk. Kekurangan ini terhasil daripada
pemisah yang berlaku, pemisah-pemisah tersebut termasuklah Pemisah Dari Segi
Fizikal iaituBerlaku pada asasnya akibat keadaan geografi yang memisahkan
etnik. Kedudukan yang jauh terpisah telah ditambah lagi dengan dasar pecah dan
perintah british yang mengasingkan pemerintahan dan penempatan dimana orang
melayu berada di luar Bandar untuk menjalankan kegiatan ekonomi bertani dan ke
laut, orang india pula berada di estet bagi menjalankan kegiatan buruh manakala
orang cina pula berada di Bandar untuk menjalankan kegiatan melombong dan
perniagaan. Akibat pemisah ini bukan sahaja merenggangkan hubungan dan
interaksi malahan juga menguatkan lagi etnosentrisme dan menimbulkan prasangka
antara kaum. Seterusnya Pemisah Dari Segi Pendidikan.Pemisah ini berlaku pada
asalnya apabila kerajaan british memperkenalkan sekolah varnakular iaitu
sekolah mengikut bahasa ibunda masing-masing dalam menjalankan pengajaran dan
pembelajaran. Terdapat tiga jenis sekolah Varnakular iaitu mengikut kaum
pertama melayu, tamil dan cina. Sekolah tamil ditubuhkan di kawasan estet
memandangkan kaum india mendiami kawasan estet. Setiap kaum lebih suka
menghantar anak-anak mereka ke sekolah mengikut kaum masing-masing dan ini akan
menyebabkan perpaduan melalui pendidikan tidak dapat dijalankan, secara tidak
langsung ini akan melahirkan generasi yang tiada semangat perpaduan yang utuh.Pemisah
yang ketiga Pemisah Dari segi Agama dan budaya, Faktor ini merupakan faktor
yang tidak dapat dielakkan kerana semua kaum mempunyai kepercayaan, budaya, dan
agama mereka tersendiri.Setiap kaum mempunyai semangat yang menebal terhadap
kebudayaan mereka dan bahasa mereka. Mereka hanya ingin menggunakan bahasa
mereka dan tidak mahu membuka dunia budaya mereka kerana beranggapan jika
terdapat bangsa selain mereka maka identity mereka akan hilang dan tiada
keistemewaan lagi.
Cabaran yang seterusnya
ialah nilai antara etnik.nilai antara etnik membawa maksud perbezaan dari segi
agama, bahasa dak kebudayaan yang ketara dalam masyarakat majmuk. Masyarakat
yang berbilang kaum seperti Melayu, Cina dan India mempuyai agama, bahasa serta
budaya mereka sendiri. Perkara yang menjadi masalah ialah apabila setiap kaum
terus menggunakan bahasa bahasa dan mengamalkan budaya mereka sendiri tanpa
menerima bahasa dan budaya kaum lain. Sikap sebegini mengakibatkan anggota
etnik lebih mengutamakan anggota etnik yang sama dalam sesuatu perkara. Setiap
etnik tidak mempunyai perasaan hormat-menghormati dengan agama dan budaya
etnik-etnik yang lain. Kesukaran untuk hidup dalam satu masyarakat yang sama
pasti akan menimbulkan kekecohan di kawasan tersebut. Ini adalah berdasarkan
mereka mempunyai masalah untuk berkomunikasi dalam bahasa yang difahami oleh
semua etnik. Melalui masalah ini, pasti masyarakat tidak selesa melihat budaya
lain dan sukar untuk menerimanya walaupun ianya memberi faedah dalam kehidupan
seharian mereka.
Manakala cabaran yang
terakhir iaitu cabaran Globalisasi, cabaran globalisasi merujuk kepada proses
ataupun corak hidup berasaskan ekonomi dan politik barat. Tidak dinafikan,
globalisasi ini menggerakkan kita semua kepada sesuatu yang maju iaitu dengan
pendedahan penggunaan teknologi yang tinggi serta sistematik menyebabkan
Malaysia menjadi seperti yang dapat kita rasai perbezaannya kini.Namun secara
tidak langsung, pengaruh Barat ini juga mewujudkan pelbagai unsur-unsur yang
negatif dari segi budaya kuning yng menyesatkan remaja kita pada hari
ini.Budaya ini menarik remaja-remaja yang bakal memimpin negara ke arah kancah
jenayah yang tidak bermoral.Dari segi sains dan teknologi yang memusnahkan
kebanyakan golongan remaja terdedah dengan pornografi-pornografi yang
menyongsangkan jiwa dan akidah remaja itu sendiri.Jelasnya di sini dapat
dilihat, kehalusan dan ketimuran rakyat Malaysia kian terhakis dek pengaruh
globalisasi ini. Tradisi dan adat resam kita pasti akan hilang juga kerana
tiadanya insan yang ingin menjaganya daripada lupus dek arus pemodenan zaman
4.0.
USAHA-USAHA
KERAJAAN DAN KEBERKESANANNYA KE ARAH MEMPERKUKUHKAN HUBUNGAN ETNIK DI MALAYSIA.
Rentitan
sejarah 13 mei 1969 yang mana berlaku satu peristiwa hitam membawa kesedaran
kepada kerajaan betapa pentingnya perpaduan antara kaum maka usaha-usaha dalam
pemupukan perpaduan masyarakat perlu ditangani oleh kerajaan, antara
usaha-usaha yang diambil oleh pihak kerajaan dalam memupuk perpaduan di
Malaysia termasuklah dengan menubuhkan jabatan perpaduan negara dan integrasi
Nasional (JPNIN) pada tahun 1969 yang dahulunya lebih dikenali sebagai Jabatan
Perpaduan Negara. Jabatan ini adalah sebuah agensi di bawah kementerian
Perpaduan Kebudayaan, Kesenian Dan Warisan.
Tujuan utama dalam penubuhan Jabatan
ini adalah untuk memelihara, meningkat, dan mengukuhkan perpaduan rakyat dan
integrasi Nasional selaras dengan dasar kerajaan berlandaskan perlembagaan
persekutuan dan Rukun Negara. Agensi ini berperanan untuk mengukuhkan perpaduan
Negara dan Ingetrasi Nasional, menerapkan nilai-nilai kewarganegaraan ke arah
pembentukan suatu bangsa Malaysia yang bersatu padu, selain itu Jabatan ini
juga berfungsi untuk mencegah konflik antara kaum, masyarakat, dan wilayah
serta memantau, mengesan dan menilai perhubungan antara kaum, dan masyarakat.
Peranan lain yang turut dijalankan oleh Jabatan ini termasuklah menyelaraskan program
dan aktiviti perpaduan dengan agensi-agensi kerajaan, swasta, dan pihak-pihak
lain dan yang paling utama adalah berusaha merapatkan masyarakat daripada semua
negeri di malaysia khususnya di antara semananjung,sabah dan sarawak.
Pelan
tindakan kerajaan yang seterusnya ialah dengan melancarkan satu program
pembangunan bersepadu dan menyeluruh iaitu dengan melancarkan Dasar Ekonomi
Baru (DEB) yang tujuan utamanya adalah untuk membentuk perpaduan
negara. Dua langkah telah diambil oleh pihak kerajaan melalui dasar ini
iaitu yang pertamanya ialah untuk mengurang dan seterusnya membasmi kemiskinan
dengan menambah pendapatan dan memperbanyakkan peluang-peluang pekerjaan kepada
semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum. Langkah kedua pula ialah dengan
mempercepatkan proses penyusunan semula masyarakat Malaysia bagi membaiki dan
memulihkan keadaan ekonomi yang tidak seimbang supaya dapat mengurang dan
setarusnya menghapuskan pengenalan kaum mengikut
fungsi-fungsi ekonomi. Pengenalan kaum mengikut fungsi-fungsi ekonomi
adalah punca utama berlakunya peristawa hitam rusuhan kaum 13 Mei 1969 apabila
berlakunya ketidak tegasan melaksanakan apa yang telah
termaktub dalam kontrak sosial terutama sekali perkara yang melibatkan
isu-isu kemiskinan orang Melayu dan Bumiputera dalam semua bidang. Pengasingan
kaum mengikut fungsi-fungsi ekonomi juga turut mewujudkan ketidakseimbangan
ekonomi dan taraf pendidikan serta jurang perbezaan ekonomi yang sangat ketara
di antara kaum Melayu dan Bumiputera dengan Bukan Bumiputera semakin melebar
hingga mengakibatkan jumlah kemiskinan dan pengangguran di desa semakin
bertambah sehingga memaksa anak-anak muda Melayu berhijrah ke kota mencari
pekerjaan. Dengan pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB) ini, ianya secara tidak
langsung telah membawa kesan yang positif dalam memupuk perpaduan di Malaysia.
Pelaksanaannya telah berjaya mengubah keadaan negara yang huru-hara pada ketika
itu setelah menggabungkan ketiga-tiga proses iaitu pendidikan, pembangunan dan
kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputera ke dalam dasar-dasar dan
program-program tertentu.
Seterusnya,
pihak kerajaan juga menyedari bahawa adalah lebih baik dan lebih sesuai jika
semangat perpaduan ini dipupuk serta disemai sejak dari awal lagi dalam jiwa
rakyat Malaysia. Oleh itu, pihak kerajaan merasakan adalah lebih baik jika
semangat ini diserap ke dalam jiwa rakyatnya sejak kecil lagi dan tumpuan sudah
tentulah diberikan kepada golongan pelajar-pelajar sekolah dan
institusi-institusi pendidikan yang lain. Oleh itu, kerajaan telah menggunakan
sistem pendidikan sebagai wadah untuk menerapkan semangat perpaduan dalam
kalangan para pelajar. Adalah lebih baik proses penyemaian nilai
murni ini dimulakan sejak mereka kecil lagi kerana pada usia beginilah mereka
lebih mudah menerima pelajaran bak kata pepatah “jika mahu melentur
buluh,biarlah dari rebungnya”. Untuk masa yang ke hadapan, merekalah yang akan
mewarisi pentadbiran Negara dan jika mereka tidak didedahkan dengan semangat
perpaduan, adalah tidak mustahil negara kita nanti akan menjadi huru-hara dan
kacau-bilau. Melalui sistem pendidikan, pihak kerajaan telah mewujudkan
beberapa program yang realistik dan bersesuaian dalam usaha untuk mencapai
matlamat mewujudkan semangat perpaduan dan integrasi dalam kalangan para
pelajar.Antara program yang telah dijalankan ialah perlaksanaan Sekolah
Wawasan. Sekolah Wawasan adalah sekolah rendah yang
berkonsepkan belajar bersama-sama dalam satu kawasan yang sama tanpa mengira
kaum dan agama. Di bawah konsep ini, dua atau tiga sekolah rendah yang
berlainan sekolah akan mempunyai bangunan yang bersambung antara satu sama.
Matlamat penubuhan sekolah ini adalah untuk mewujudkan perpaduan di antara
murid yang berlainan etnik dan agama.Ia juga untuk melahirkan sifat tolenrasi
dan persefahaman yang tinggi dan menggalakkan integrasi yang maksimum antara
semua pelajar melalui perkongsian kemudahan sekolah dan perlaksanaan aktiviti.
Sebagai
contoh dengan penubuhan sekolah Wawasan, Sekolah wawasan ini langsung tidak mengubah sistem pembelajaran
yang asal kerana tiap-tiap sekolah mempunyai nama yang tersendiri di samping
urusan pentadbiran dan pengurusan kewangan yang dikendalikan oleh sekolah
masing-masing. Melalui Sekolah Wawasan ini, pelajar-pelajar yang berlainan
etnik akan menggunakan pelbagai kemudahan secara bersama seperti kantin,
lapangan perhimpunan, gelanggang permainan dan padang secara bersama-sama.
Apabila kemudahan ini digunakan secara bersama, sudah tentulah mereka akan
berjumpa dan bertemu antara satu sama lain yang seterusnya akan mewujudkan
interaksi di kalangan mereka dan di sinilah akan bermulanya semangat perpaduan
diterbitkan. Konsep sekolah wawasan yang kini dipraktikkan adalah satu
usaha untuk melahirkan anak bangsa Malaysia yang mempunyai semangat dan
bersifat cintakan negara. Jika kerangka konsep sekolah dahulunya terasing
antara satu sama lain, kini disatukan dalam satu sistem pendidikan yang seragam
dan selari dengan hasrat negara. Pada hari ini masih wujud lagi sekolah yang
berasaskan kaum iaitu sekolah cina dan tamil. Sekolah wawasan bolah dicernakan
sebagai pertembungan etnik dalam satu ruang yang sama. Penggabungan
sekolah-sekolah yang berasaskan etnik ini dalam satu kawasan yang sama, akan
menemukan pelajar yang pelbagai etnik secara kerap dan ini mewujudkan integrasi
etnik dangan cepat dan berkesan. Konsep Sekolah Wawasan ini diharapkan
dapat merapatkan hubungan pelajar yang berasal dari pelbagai bangsa
walaupun berlainan aliran persekolahan.
Pihak
kerajaan juga telah melaksanakan program pendemokrasian pendidikan yang juga dapat
memupuk integrasi antara etnik. Pendemokrasian antara etnik yang telah
diperkenalkan oleh Kementerian Pendidikan adalah untuk memastikan agar semua
kaum atau etnik dapat menikmati kemudahan yang sama dalam pendidikan sama ada
mereka yang bersekolah di dalam bandar atau di luar bandar. Kemudahan yang sama
bermaksud seperti reka bentuk sekolah-sekolah yang dibina adalah sama,
alat-alat yang dibekalkan seperti kerusi, meja, almari adalah seragam di semua
sekolah. Dengan ini tidak akan timbul perbezaan antara sekolah sama ada yang
digunakan oleh etnik Melayu, Cina, India atau Bumiputera Sabah dan Sarawak.
Pelajar-pelajar
dari pelbagai etnik tidak disekat untuk bersekolah di mana-mana sekolah di
negara kita.Mereka boleh memilih sekolah mengikut pilihan masing-masing.
Sekolah-sekolah yang berbeza aliran juga mendapat kemudahan yang sama. Walaupun
mereka menggunakan bahasa penghantar yang berlainan, tetapi sukatan, buku teks,
jadual waktu dan peperiksaan diselaraskan secara berpusat.
Kumpulan-kumpulan
etnik lain juga berhak untuk mempelajari bahasa dan kebudayaan kumpulan etnik
masing-masing dan patut dihormati dan diberi perlindungan yang sewajarnya.
Melalui kebebasan seperti ini, adalah diharapkan agar pendemokrasian pendidikan
dapat memupuk proses integrasi antara etnik.
Dasar
yang dimainkan oleh pendidikan amatlah penting dalam proses integrasi dan
pembangunan sesebuah negara. Dengan perkembangan ekonomi yang pesat telah
menyebabkan keadaan mobiliti masyarakat terus berubah. Dalam masa yang sama,
kita harus mempertahankan nilai-nilai perpaduan yang telah diasaskan sebelum
ini. Bidang pendidikan merupakan bidang yang terpenting bagi menjadi alat
perpaduan antara etnik.Hanya menerusi pendidikan sahaja, rakyat Malaysia yang
berbilang etnik dapat disemai rasa semangat perpaduan sejak dari kecil lagi
hinggalah dewasa. Oleh itu, segala dasar dalam pendidikan yang dapat
memupuk perpaduan antara kaum haruslah disokong oleh setiap rakyat Malaysia.
Sesungguhnya,
perpaduan adalah suatu unsur yang sangat penting bagi mewujudkan sebuah negara
yang aman dan makmur, kestabilan politik dan perkembangan ekonomi yantg
pesat.Tugas ini tidak seharusnya dipertanggungjawabkan hanya kepada pihak
kerajaan sahaja, tetapi semua lapisan masyarakat harus menyumbangkan tenaga
bagi merealisasikan impian murni ini.
Memetik
ucapan mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam perutusan
Kemerdekaan Negara Ke-51, beliau mengingatkan rakyat bahawa perpaduan adalah
tunjang kepada kestabilan politik, keharmonian sosial dan keutuhan daya saing
ekonomi negara. Oleh yang demikian, kita semua haruslah
bersama-sama membantu pihak kerajaan dalam menyemarakkan semangat perpaduan dan
integrasi ini dan kita mestilah menyayanginya bak kata pepatah “bercerai
kasih bertalak tidak,bagaikan rambut bersimpul mati,inginku mati di hujung
kuku,ingin ku kubur di tapak tangan”.
CADANGAN
KE ARAH MEMPERKUKUHKAN HUBUNGAN ETNIK DI MALAYSIA
Masyarakat perlu sedar
hakikat bahawa tindakan yang kerajaan telah usahakan telah banyak membantu
dalam mengeratkan perpaduan antara kaum di Negara ini.Segala penat lelah serta
usaha kerajaan ke arah memperkukuhkan hubungan etnik di Malaysia adalah ingin
mempertahankan keamanan sedia ada.Rakyat juga perlu memainkan peranan penting
bagi menjayakan usaha yang telah dirancang oleh kerajaan. Selain itu rakyat
seharusnya mempunyai inisiatif sendiri untuk mengekalkan perpaduan hubungan
etnik di Malaysia agar tidak mudah dicerobohi oleh negara lain.
Cadangan yang boleh
dilakukan oleh rakyat bagi memperkukuhkan perpaduan antara kaum di Negara ini
termasuklah dengan mengadakan aktiviti gotong-royong.Dengan adanya aktiviti sosial
ini perpaduan kaum akan berlaku dengan apabila perjumpaan antara kaum semasa
aktiviti gotong royong. Aktiviti sebegini boleh dianjurkan di kampong-kampung,
taman-taman perumahan serta Institut-institit, aktiviti ini akan meningkatkan
semangat perpaduan serta meningkatkan nilai kerjasama walaupun berbeza bangsa.
Selain itu untuk mengeratkan perpaduan teladan ibu bapa merupakan
uslub primer yang efektif dan pragmatikuntuk menyemai semangat solidarity dalam
kalangan kanak-kanak.Dalam konteks ini, ibu bapa wajar menunjukkan suri teladan
yang baik dengan menjalinkan perhubungan yang erat dan karib dengan jiran
tetanga.Sempena sambutan perayaan, ibu bapa haruslah mengadakan majlis rumah
terbuka, dengan adanya majlis seperti ini secara tidak langsung akan dapat
membentuk ikatan silaturahim dan memperkukuhkan semangat kejiranan dalam
kalangan jiran tetanga setempat, justeru
itu perpaduan akan bertambah lebih utuh.
Cadangan seterusnya
dengan mengadakanaktiviti sukan dan permainan boleh mewujudkan perpaduan kaum
di Malaysia. Sukan dan
permainan yang dijalankan dapat dijadikan tali penghubung atau gelanggang
pertemuan pelbagai kaum di Malaysia. Dalam
hal ini, satu perkara yang perlu diselesaikan adalah dengan memecahkan monopoli
sukan dan permainan yang dikuasai oleh sesuatu kaum sahaja seperti permaian
bola keranjang, ping pong, sepak takraw dan sebagainya. Kita berharap pada
suatu masa nanti pasukan bola keranjang negara misalnya, mampu diwakili
pelbagai kaum di Malaysia dan
bukan sahaja dimonopoli oleh kaum Cina sahaja. Dalam konteks ini, sukan
bola sepak, badminton, hoki dapat dijadikan contoh dan teladan. Dengan
bermain bersama-sama dalam sesuatu sukan dan permainan serta seterusnya
mewakili pasukan kebangsaan di peringkat antarabangsa, akan dapat menanamkan
semangat cinta akan negara. Usaha ini tentu dapat mengharumkan nama negara
sekali gus meningkatkan imej negara di peringkat antarabangsa.
Sebagaimana yang semua telah ketahui tanggal 31 Ogos 1957
merupakan tarikh keramat kemerdekaan negara. Sambutan Hari
Kebangsaan sesungguhnya membuka satu lagi jalan dalam usaha memupuk
perpaduan di Malaysia. Pada kebiasaannya, pelbagai kaum akan menyertai
upacara sambutan tersebut pada setiap tahun. Melalui pelbagai aktiviti
yang dijalankan nescaya dapat menambahkan ukhwah dan permuafakatan antara
masyarakat pelbagai kaum di Malaysia. Di samping itu, penghayatan
tema sambutan Hari Kebangsaan, misalnya Keranamu Malaysia diharap
dapat menanam semangat cinta akan negara sekali gus mengukuhkan amalan
peribahasa di mana bumi dipijak, di situ langit
dijunjung. Sesungguhnya, semua kaum di Malaysia perlu memahami
bahawa kemerdekaan yang digapai pada hari ini perlu dijaga
kerana Malaysia hanya satu, dan tiadak ada
duanya. Peribahasa hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri
sendiri, baiklah di negeri sendiri perlu direnungi oleh setiap
warganegara Malaysiaagar perpaduan bukanlah menjadi duri dalam daging dalam
usaha negara mencapai Wawasan 2020.
6.0.
KESIMPULAN
Perpaduan
merupakan perkara yang amat mustahak dan penting bagi mengekalkan keharmonian
dan kedamaian dalam sesebuah negara.Negara yang aman dan damai dapat menjamin
kebahagiaan dan keselamatan rakyatnya.Sesunguhnya negara yang mengamalkan
perpaduan dapat mencapai kemajuan dan kejayaan dengan mudah serta tidak mudah
ditakluki kuasa asing.
Sebagai
sebuah Negara yang mempunyai masyarakat majmuk seperti Malaysia.kemajmukan ini
adalah satu ciri yang unik yang jarang dimiliki oleh Negara-negara lain.
Apabila dalam keadaan masing-masing kaum bebas merencanakan aktiviti mereka
masing-masing selagi ia tidak bercanggah dengan kepentingan nasional dan
undang-undang. Kemajmukan ini akan dapat diolah sebagai suatu nilai tambah yang
istemewa jika masyarakat Malaysia membuktikan semangat perpaduan yang gitu.
Perpaduan kaum yang erat dapat
melahirkan identity Malaysia sebagai sebuah Negara yang aman tanpa pertumpahan
darah antara kaum.Pihak kerajaan terutamanya harus memainkan peranan penting
dalam usaha memupuk perpaduan dan integrasi di Malaysia selain menyemai
semangat patriotisme dalam kalangan rakyat. Kita tidak mahu peristiwa hitam
seperti yang telah berlaku di negara kita iaitu peristiwa 13 mei berlaku pada
13 mei 1969 melibatkan rusuhan antara kaum serta menyebabkan berlakunya
pertumpahan darah dan kemusnahan harta benda yang telah merugikan semua pihak.
Peristiwa ini berlaku akibat daripada kurangnya kewujudan semangat perpaduan
dan integrasi nasional.Sesunguhnya mereka berjumpa tetapi tidak wujuk
komunikasi antara mereka.
Kejayaan dalam
menyatupadukan rakyat tidak hanya terjadi jika pihak kerajaan sahaja yang
berkerja keras, hal ini kerana pihak kerajaan hanya memberi cadangan tetapi
yang menjalankan cadangan tersebut adalah rakyat, tanpa kerjasama dari rakyat
mungkin perpaduan kaum tidak dapat dieratkan. Oleh itu semua pihak khususnya
rakyat dan pemimpin perlu menggembleng tenaga dan bekerjasama untuk memupuk
perpaduan kaum rakyat di Malaysia.Hal ini agar negara dapat berkembang maju
dengan lebih lancar di bawah dasar 1Malaysia yang diilhamkan oleh Perdana Menteri,
Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak. Oleh itu, kita seharusnya membantu mereka yang
sudah melalui zaman prakemerdekaan yang perit dan pahit dengan cara mengisi
kemerdekaan dengan penuh semangat perpaduan kaum.
REFLEKSI
Alhamdulillah, syukur ke
Hadrat Illahi atas limpah kurniaNya, saya dan rakan-rakan berjaya menyiapkan
tugasan ini dengan jayanya. Banyak perkara dan pengalaman yang saya perolehi
melalui kerja kursus ini, tidak dapat dinafikan bahawa kerja kursus ini
menyedarkan saya akan kepentingan perpaduan kaum di Negara Malaysia. selain itu
daripada kerja kursus ini juga saya telah mempelajari bagaimana untuk mempersiapkan
diri untuk menjadi seorang pendidik kelak, sebagai seorang guru kita mestilah
mengetahui erti atau bagaimana untuk mengukuhkan perpaduan di Negara kita oleh
itu kerja kursus ini telah menjelaskan maksud, usaha-usaha serta
cadangan-cadangan bagi membantu dalam mengukuhkan perpaduan negara kita.
Tugas ini meminta kami dalam
mencari maklumat berkaitan gagasan 1Malaysia.pada pendapat saya gagasan
1Malaysia ini merupakan tunjang utama yang menjadi teras kepada sesebuag Negara
khususnya Malaysia dalam memupuk
perpaduan rakyat. Gagasan 1Malaysia ini dirangka dan dilaksanakan dengan cukup
sempurana kerana mengandungi elemen-elemen yang sesuai untuk semua lapisan
masyarakat. Nilai-nilai serta prinsip-prinsip yang cuba diterapkan amat
bermanfaat kepada rakyat Malaysia.
Selain itu, melalui kerja
kursus ini saya juga telah mengetahui kepentingan menjaga hubungan etnik di Malaysia. perpaduan
di Malaysia amat penting bukan sahaja untuk keamanan Negara malahan perpaduan
yang dipupuk dapat meningkatkan lagi proses kemajuan ekonomi di Malaysia dengan
kerjasama antara kaum. Oleh itu, lapisan masyarakat perlu sedar bahawa tanpa
perpaduan yang utuh maka sesebuah Negara akan menjadi kucar kacir, banyak
pergaduhan yang berlaku, serta proses ekonomi tidak akan meningkat dan kita
hidup dalam keadaan yang tidak sepatutnya.
Kerja kursus ini, memberi
kesan kepada saya sebagai seorang bakal guru. Melalui tugasan ini, saya sangat
berharap semoga saya akan menjadi seorang guru yang dapat mengaplikasikan hasil
pembelajaran melalui kerja kursus ini dengan baik serta mendidik generasi akan
datang agar dapat membangunkan negara dan bangsa.
RUJUKAN
Buku
Dr. Mardiana Nordin & Hasnah Hussin.(2011).
Pengajian Malaysia. Selangor Darul
Ehsan: Oxford Fajar Sdn. Bhd
Bahagian Penerbitan Dasar Negara. (2009). 1MLAYSIA RAKYAT DIDAHULUKAN PENCAPAIAN
DIUTAMAKAN. Selangor: Jabatan Penerangan Malaysia
Shamsul
Amri Baharuddin. (2007). MODUL Hubungan
Etnik. Selangor Darul Ehsan: Pusat Penerbitan Universiti (UPENA)
Ruslan
Zainuddin dan Ahmad Tarmizi Talib.(2006). Hubungan
Etnik Di Malaysia. Selangor Darul Ehsan: Oxford Fajar Sdn. Bhd
Mohd
Sohaimi dan Dayu Sansalu. (2011). Hubungan
Etnik: Kelangsungan Pembinaan Negara Bangsa. Selangor Darul Ehsan: Penerbit
Multimedia Sdn. Bhd
Selain
Buku
Norliza
Abd Rahman. (2010). Gagasan 1Malaysia
diperjelaskan. Dipetik pada 11 Februari 2013 daripada http://www.utusan.com.my
Laman Web
http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/component/content/article/99-isu-negeri/4953-gagasan-1malaysia.html(
Gagasan 1 Malaysia)
http://ms.wikipedia.org/wiki/1Malaysia(
Gagasan 1 Malaysia )
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0418&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_05.htm(
Berita : Najib: 1Malaysia kesinambungan konsep kepimpinan terdahulu)
http://www.statistics.gov.my/portal/index.php?option=com_content&id=350:pre...&Itemid=&lang=bm(
Laporan kiraan permulaan,Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2010)
http://www.mohe.gov.my/portal/utama/34-slide-banner/535-baucar(
Baucar buku 1 Malaysia)
http://www.jasa.gov.my/index.php/bm/media/koleksi-artikel/27-what-non-malay-newspapers-said/381-apa-matlamat-sebenar-gagasan(
Artikel : Apa matlamat sebenar gagasan 1 Malaysia?)
Minta copy ya. Tkasih :)
ReplyDelete