SOALAN 2:
HURAIKAN EMPAT JENIS PENILAIAN BAHASA
YANG DILAKSANAKAN DI SEKOLAH
1.0 Pengenalan
Terdapat
pelbagai jenis penilaian bahasa yang boleh digunakan oleh guru di sekolah.
Ujian-ujian ini dilaksanakan untuk menentukan kemajuan murid-murid dari semasa
ke semasa sepanjang proses pembelajaran mereka. Berikut adalah merupakan
jenis-jenis penilaian bahasa:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
1.1
UJIAN
SUMATIF
Ujian sumatif digunakan bagi menentukan tahap
penguasaan murid dalam keseluruhan pembelajarannya.Pengujian ini merupakan
bahan atau alat ujian yang dibina untuk menguji pencapaian murid dalam beberapa
kemahiran bahasa yang telah diajar secara dalam panjang.Contohnyaselepas
satu-satu semester mahupun selepas satu tahun.Antara kemahiran bahasa yang
diuji ialah kemahiran lisan, bacaan dan penulisan.
Ujian sumatif biasanya dilakukan pada akhir
pembelajaran.Contoh ujian sumatif ialah ujian akhir semester.Memandangkan
penilaian sumatif dibuat pada akhir pembelajaran, skor-skor dari penilaian
sumatif biasanya lebih berguna untuk tujuan melaporkan kemajuan murid daripada
memperbaiki kelemahan awal pengajaran guru dan pembelajaran murid.Selain itu
juga, ujian sumatif dibina bertujuan untuk mengesan
secara menyeluruh taraf pencapaian murid di akhir sesuatu pembelajaran.
Matlamat utama penilaian jenis ini ialah untuk memberi markah
atau gred kepada seseorang murid supaya dapat membandingkannya dengan markah
murid lain dalam kumpulannya.Ujian sumatif dijalankan juga untuk tujuan membuat
proses persijilan. Ini melibatkan ujian-ujian seperti UPSR, PMR, SPM dan STPM.
Jenis pengujian ini akan dijalankan secara formal pada waktu yang telah
ditetapkan.
Berikut adalah merupakan ringkasan
mengenai jenis penilaian bahasa yang melibatkan ujian sumatif:
1.1
UJIAN
FORMATIF
Ujian
jenis ini dilaksanakan bertujuan untuk menentukan kemajuan murid-murid dari
semasa ke semasa sepanjang pembelajaran mereka.Ujian formatif adalah bahan atau
alat ujian yang dibina oleh guru untuk menguji sesuatu kemahiran atau
sub-kemahiran bahasa yang diajar. Tujuan utama perlaksanaan ujian formatif ini
adalah untuk memperbaiki mutu proses pengajaran dan pembelajaran guru. Melalui
ujian ini, guru akan dapat mengesan kelemahan dalam pembelajaran murid dengan
serta-merta. Biasanya pengujian jenis ini dilaksanakan dalam bentuk pemerhatian
atau dalam siri ujian yang pendek.
Dapatan
daripada ujian formatif ini akan dapat memberikan maklum balas kepada guru.
Dengan itu, guru akan dapat membaiki mutu pengajarannya serta memberi tumpuan
yang lebih pada tajuk-tajuk yang menimbulkan kesulitan kepada murid-muridnya.
Oleh itu, ujian formatif adalah penting untuk menentukan sesuatu kursus atau
program yang dilaksanakan agar menepati matlamat yang telah ditetapkan pada
awalnya.Contoh ujian formatif adalah ujian yang diberikan oleh guru di dalam
bilik darjah seperti ujian ringkas, kuiz dan kerja rumah untuk mengetahui tahap
kebolehan murid.
Ujian
formatif boleh dipastikan keberkesanannya apabila dilaksanakan mengikut
langkah-langkah berikut:
1. Menentukan
tajuk pengajaran.
2. Menentukan
aspek dan tahap penguasaan.
3. Menghubungkan
elemen dan tajuk
4. Membina
soalan ujian.
5. Mencadangkan
tindakan susulan.
Berikut
adalah merupakan ringkasan mengenai perlaksanaan ujian sumatif:
1.1
UJIAN
PENCAPAIAN
Ujian
pencapaian juga disebut sebagai ujian sumatif.Pengujian jenis ini adalah
sejenis ujian yang diberikan setelah tamat sesuatu kursus.Tujuannya
dilaksanakan adalah untuk menilai hasil pembelajaran sesuatu kursus yang dilaksanakan.Dari
segi pengajaran dan pembelajaran, ujian pencapaian dilaksanakan sebagai tujuan
untuk menilai kemajuan murid dalam pelajarannya selain mengukur pencapaian
murid secara keseluruhannya.
Ujian
pencapaian dibina untuk menentukan setakat manakah murid telah menguasai
kemahiran, bahan atau isi pelajaran yang telah diajar kepada
mereka.Soalan-soalan yang dikemukan hendaklah berkaitan dengan isi pelajaran
yang telah diajar sahaja.Ujian pencapaian juga boleh dijadikan pada akhir
kursus ataupun setelah tamatnya sesuatu unit pembelajaran.Ujian ini juga boleh
dilaksanakan secara ujian penggal atau semester persekolahan.
Berbeza
dengan ujian kemajuan, ujian ini lebih bersifat menyeluruh dan pencapaiannya
adalah lebih rasmi.Contohnya ujian UPSR, PMR dan juga SPM.Selain itu, ujian ini
juga dijadikan sebagai penentu untuk penempatan jenis sekolah dan jurusan murid
selepas keputusan ujian diperolehi.Pembentukan ujian pencapaian ini adalah
berasaskan kepada sukatan pelajaran rasmi yang telah ditetapkan oleh kerajaan.Dalam
peperiksaan umu seperti, bahan-bahan yang dibentuk biasanya dipra-uji dahulu.
Tiap-tiap
butiran peperiksaan untuk ujian pencapaian
dianalisis melalui proses analisis butiran. Butiran yang sesuai
dikekalkan dan perkara yang dianggap lemah dan tidak bersesuaian akan dibuang,
diubah atau diperbaiki berasaskan analisis tersebut. Kadang-kadang, ujian
pencapaian digunakan juga sebagai ujian kemajuan sekiranya tujuannya ialah khas
untuk melihat kemajuan murid di dalam pelajarannya.
1.2
UJIAN
KEMAJUAN
Ujian
kemajuan digunakan di dalam bilik darjah dan hanya dinilai oleh guru
kelas.Ujian kemajuan dilaksanakan untuk tujuan mengukur dan menilai setakat
mana murid-murid telah menguasai bahan atau perkara-perkara yang diajar tentang
sesuatu tajuk tertentu sahaja.Pengujian jenis kemajuan ini kerap digunakan di
dalam bilik darjah sahaja.Tiap-tiap ujian kemajuan yang digunakan di dalam
bilik darjah adalah khusus bagi sesuatu bilik darjah dan hanya sesuai dinilai
oleh guru darjah itu sendiri sahaja.Hal ini demikian kerana hanya guru tersebut
sahajalah yang berpengetahuan mengenai keperluan ujian yang telah direka bentuk
oleh guru itu sendiri.
Tujuan
perlaksanaan ujian kemajuan ini adalah berasaskan kepada objektif pengajaran,
program pembelajaran yang telah diikuti oleh murid serta pengetahuan yang ingin
diuji oleh guru mata pelajaran kelas tersebut.Adalah tidak wajar untuk
menggunakan ujian umum seperti UPSR untuk memenuhi keperluan sesuatu keadaan
yang khusus di dalam bilik darjah.Oleh itu, guru digalakkan untuk membentuk
ujiannya sendiri bagi memenuhi matlamat dan objektifnya sendiri.
Ujian
kemajuan ini dibina bertujuan untuk mengukur dan menilai setakat manakah
murid-murid telah menguasai bahan atau perkara-perkara yang diajar di bawah
satu-satu tajuk tertentu.Ujian ini berasaskan kepada rancangan pengajaran yang
telah diikuti oleh murid di dalam bilik darjah.Jadi, ujian ini bukan sahaja
penting untuk menilai kemajuan murid dalam pelajarannya tetapi juga penting
dalam menilai tugas-tugas guru itu sendiri dalam mengajar murid-muridnya.Hasil
daripada ujian kemajuan ini membolehkan guru mengetahui dengan lebih jelas lagi
tentang kemajuan setiap muridnya dan juga kemajuan darjahnya secara
keseluruhan.
Satu
ujian kemajuan yanh tinggi mutunya dapat menggerakkan motivasi muridnya kea rah
pencapaiannya yang lebih tinggi dengan cara yang lebih positif. Oleh yang
demikian, ujian ini merupakan satu teknik pengajaran dan pembelajaran dengan
tujuan mengukuhkan pembelajaran dan aspek-aspek tertentu yang telah dipelajari.Biasanya
sesuatu ujian kemajuan harus menghasilkan market pencapaian yang tinggi dan ini
akan mendorong murid untuk berusaha lebih lagi.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
SOALAN 3
A)
JADUAL
SPESIFIKASI UJIAN (JSU) BAHASA MELAYU
Jadual
Spesifikasi Ujian (JSU) adalah jadual yang dibina berasaskan kepada topik
pelajaran mengikut aras-aras tertentu berdasarkan ketentuan guru. Jadual ini
menghuraikan aspek-aspek pencapaian yang hendak diukur serta memberikan panduan
untuk mendapatkan satu sampel item-item ujian. Sebagai golongan professional, seorang
guru seharusnya membina soalan yang berkualiti untuk menilai tahap pencapaian
murid-murid mereka. Soalan-soalan yang dibina juga mestilah memenuhi aras yang
telah ditetapkan bagi memberikan keadilan kepada keseluruhan murid.
JSU
adalah merupakan jadual yang perlu dibina oleh guru sebelum menggubal soalan
pengujian yang akan digunakan nanti. JSU ini dibina berasaskan kepada
tahao-tahap Kognitif Bloom.Penggunaan Kognitif Bloom amat penting bagi setiap
guru.Pemahaman tentang tahap kognitif Bloom amat penting khasnya dalam
menyediakan item atau soalan dalam peperiksaan ataupun ujian. Sebagai guru,
kita seharusnya boleh membezakan aras kesukaran soalan yang dibina sama ada
dalam soalan objektif atau subjektif.
Setiap
item yang dibina perlu menepati aras kognitif Bloom kerana ianya amat penting
untuk memastikan taburan aras kesukaran adalah tepat dan adil untuk setiap
murid. Menurut Benjamin S. bloom, aras kognitif boleh dibahagikan kepada 6
tahap iaitu aras pengetahuan, kefahaman, penggunaan, analisis, sintesis dan
juga penilaian. Aras kognitif Bloom perlulah dirancang oleh guru berdasarkan
kepada Jadual Penentu Ujian (JPU) atau Jadual Spesifikasi Ujian (JSU) di mana
pengagihan item adalah berdasarkan topik dan masanya juga perlu diambil kira.
Pembinaan
JSU juga menyenaraikan kepentingannya sebelum pembinaan sesebuah item soalan
oleh guru.Antaranya adalah jadual ini dapat mengelak ujian dibina secara
sebarangan orang guru. Selain itu, JSU ini juga akan dapat mambantu guru
membina item soalan secara terancang dan rapi. Dalam JSU juga, bilangan soalan
bagi sesuatu tajuk diberi berdasarkan kepentingan tajuk atau objektif
pelajaran. Pembinaan JSU juga akan dapat menjamin kesahan serta
kebolehpercayaan item ujian tersebut.
Selain
itu, pembinaan JSU ini memberikan kepentingan kepada guru-guru Bahasa Melayu
yang lain. Jadual ini membolehkan ujian yang sama dibina oleh orang lain.
Selain itu, jadual spesifikasi ujian ini juga akan dapat emnstabilkan taraf dan
aras kesukaran ujian dari setahun ke setahun. Guru juga boleh menggunakan
jadual ini untuk membuat perbandingan antara satu ujian dengan ujian yang lain.
Jadual
spesifikasi ujian ini juga dibina mengikut beberapa langkah.Antaranya, JSU
mengandungi maklumat tentang bentuk dan panjangnya sesuatu item ujian yang dibina.Aras
kesukaran dan juga kemahiran yang hendak diuji juga jelas ditunjukkan dalam
jadual tersebut. JSU yang dirancang dengan baik akan menolong dalam penentuan
kesahan dan kebolehpercayaan ujian tersebut. Pembahagian item soalan untuk
tiap-tiap unit kandungan mestilah sama dengan penegasan yang telah diberikan
dalam pengajaran. Kepentingan aras yang dipilih oleh guru mestilah bersesuaian
dengan kebolehan murid-murid yang hendak diuji.
Berikut
adalah merupakan contoh Jadual Spesifikasi Ujian (JSU) mata pelajaran Bahasa
Melayu sekolah rendah untuk menilai kemahiran bahasa mengikut tajuk-tajuk yang
diajar:
B)
PENTAKSIRAN
BERASASKAN SEKOLAH
Kamus
Dewan New Oxford Dictionary menjelaskan ‘taksir’ bermaksud assess iaitu mengira atau menghitung banyaknya sesuatu. Taksir juga
membawa maksud mengkaji dan meneliti. David Payne dalam bukunya Applied
Educational Assessment Edisi Kedua tahun 2003 mendefinisikan bahawa pentaksiran
ialah integrasi proses mengumpul maklumat, menginterpretasi maklumat atau
memberi nilai kepada maklumat itu dan membuat keputusan berdasarkan
interpretasi yang dibuat ke atas maklumat.
Pengukuran
ialah proses mendapatkan maklumat dengan cara mengukur menggunakan instrument
sebelum ukuran itu dapat dinilai atau diinterpretasikan. Proses pengukuran
berakhir dengan maklumat berbentuk kuantitatif seperti markah, peratus markah,
persentil (peratusan keduudkan seseorang berbanding kedudukan orang lain),
agregat dan pangkat atau band. Ukuran di atas boleh didapati sama dengan
instrumen atau tanpa instrumen. Oleh yang demikian, sistem Pentaksiran
Berasaskan Sekolah yang meliputi komponen-komponen seperti PEKA, PAFA,ULBS dan
PLBS mempraktikkan sistem tersebut.
Sebelum
memulakan pentaksiran Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) ini, saya telah
meneliti manual yang telah diberikan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.Berdasarkan
manual tersebut, jelas diterangkan bahawa PBS bermaksud pentaksiran yang
dirancang, ditadbir, diskor dan dilapor oleh pihak sekolah. Lembaga Peperiksaan
Malaysia (LPM) telah menyediakan instrument merangkumi piawaian, kriteria,
panduan dan peraturan yang perlua saya patuhi sepanjang proses perlaksanaan PBS
ini. Saya juga perlu mengetahui bahawa tujuan PBS ini dilaksanakan bertujuan
untuk membolehkan calon mengukur tahap penguasaan pengetahuan, kemahiran dan
nilai berbanding kriteria yang telah ditetapkan.
Saya
juga memastikan pihak ibu bapa dan juga murid mengetahui tentang perlaksanaan
PBS ini.Segala konsep, tujuan dan sistem PBS telah saya jelaskan terlebih
dahulu untuk mengelak sebarang kekeliruan daripada pihak penjaga terutamanya.
Melalui data yang diperolehi ini juga, saya akan memastikan murid-murid menilai
tahap pencapaian dirinya. Ini membolehkan murid-murid saya memperbaiki tahap
pencapaian dirinya (assessment for learning).
Pentaksiran
PBS ini telah saya laksanakan di sekolah.Antaranya, saya sudah melaksanakan
Pentaksiran Lisan Berasaskan Sekolah (PLBS) terhadap murid-murid saya.Saya
telah merujuk buku panduan yang telah diberi oleh Kementerian Pelajaran untuk
memastikan saya berada di landasan yang betul.Selain itu, saya juga telah berbincang
dengan ketua panitia Bahasa Melayu untuk menilai perancangan pengajaran dan
pembelajaran saya selain membuat penambahbaikan.
Perlaksanaan
PLBS ini telah saya laksanakan mengikut langkah-langkah tertentu.Perancangan
P&P telah saya buat sebelum memulakan pentaksiran ini.Perancangan yang
dibuat ini perlu saya teliti dengan sebaiknya seperti mana yang dikehendaki
oleh LPM dan juga Jabatan Pendidikan Negeri. Satu pelarasan juga telah dibuat
oleh pihak sekolah untuk memastikan pentaksiran PBS dilaksanakan dengan cara
yang betul dan seragam dengan guru-guru yang lain. Oleh itu, adalah penting
untuk saya mematuhi pelarasan tersebut.
Perlaksanaan
PLBS saya juga telah dipantau oleh pihak sekolah. Pemantauan ini dilaksanakan sebagai
satu proses mendapatkan maklumat dan memastikan program PLBS saya adalah
mengikut prosedur yang telah ditetapkan. Segala penilaian tentang murid-murid
yang telah saya buat akan dikumpul dan dimasukkan ke dalam fail sebagai bukti
perlaksanaan. Pengesahan telah saya buat sebagai satu proses untuk menilai
program pencapaian objektif, P&P. Selain itu, pengesahan ini juga perlu
dilaksanakan untuk menilai kekuatan dan kelemahan sesi P&P yang telah saya
rancang ini.
Pada
pengakhiran pentaksiran ini, saya dikehendaki untuk menyediakan pelaporan
mengenai sesi pengajaran dan pembelajaran yang telah saya laksanakan ini.
Penyelaras, pihak pemantau dan Jabatan Pendidikan Negeri akan membuat laporan
terhadap perlaksanaan PLBS yang telah dilaksanakan untuk tujuan penambahbaikan.
Menjadi tanggungjawab saya juga untuk memastikan markah murid-murid saya
dimasukkan ke dalam aplikasi LPM. Data-data ini akan diserahkan kepada guru
besar untuk disahkan sebelum pihak sekolah mengeluarkan sijil ataupun sijil
pencapaian PBS kepada murid-murid.
REFLEKSI
Tugasan
BMM 3103 ini telah menekankan kepada pentaksiran Bahasa Melayu sekolah rendah.
Sebagai seorang guru Bahasa Melayu, adalah penting kepada saya untuk menghayati
dan mendalami kursus ini untuk menjamin sesi pembelajaran yang saya laksanakan
pada masa akan datang dapat memberikan pendidikan yang bermakna kepada
murid-murid saya. Tugasan ini juga telah dapat membimbing saya untuk mengenal
pasti penilaian bahasa yang boleh saya gunakan di dalam bilik darjah untuk
menilai kebolehan berbahasa murid-murid saya.
Penilaian bahasa ini juga berhubungkait
dengan sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang sedang dilaksanakan di
sekolah.Jenis-jenis penilaian bahasa ini sangat membantu dalam perlaksanaan
pentaksiran PBS ini.Tugasan ini telah banyak membantu saya dalam memahami
aspek-aspek dalam penyediaan Jadual Spesifikasi Ujian (JSU).Pembinaan JSU ini
juga telah banyak mengajar saya sebagai pembina item soalan ujian yang
berkualiti.
Tugasan ini juga telah membawa saya
untuk menghayati pentaksiran PBS yang telah diperkenalkan oleh Kementerian
Pelajaran.Melaluinya, saya telah menghayati kepentingan PBS ini dan tidak
menjadikannya sebagai satu bebanan yang perlu saya tanggung dalam tugas-tugas
harian saya. Antaranya, PBS ini akan dapat mendidik saya menjadi seorang guru
yang berintegriti. Segala proses perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran yang
saya laksanakan akan dapat saya nilai melaluinya.
Tugasan ini telah banyak membantu
saya dalam usaha menjadi seorang guru Bahasa Melayu yang berkualiti.Saya telah
banyak mempelajari tentang kepentingan daripada program yang telah dicadangkan
oleh pihak KPM.Oleh yang demikian, adalah penting untuk saya mengaplikasikan
segala program yang dicadang oleh pihak kementerian.Segala program yang
dirancang memberikan banyak panduan kepada saya untuk merancang sesi pengajaran
dan pembelajaran yang berkesan kepada murid-murid saya.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Bibliografi
Buku:
Dr.
Ragbir Kaur a/p Joginder Singh (2005), Panduan
Ulangkaji Ilmu Pendidikan untuk Kursus
Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) Sekolah Rendah dan Menengah, Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Noriati
A. Rashid et al. (2007). Murid Dan Alam
Belajar. Selangor Darul Ehsan: Oxford Fajar
Sdn. Bhd.
Shahabuddin
Hashim et al. (2007). Pedagogi: Strategi
dan Teknik Mengajar Dengan Berkesan.
Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing S.B.
Kamarudin
Hj. Husin (1988). Pedagogi Bahasa.
Selangor Darul Ehsan: Longman Malaysia
Sdn. Bhd.
Mok
Soon Sang (1996). Pedagogi 2 Perlaksanaan
Pengajaran. Kuala Lumpur: Kumpulan
Budiman Sdn. Bhd.
Internet:
Laman Web: http://en.wikipedia.org/wiki/Student-centred_learning. Diakses pada 17 September
2010.
Laman Web: http://sukosenseipedg.blogspot.com/2009/03/pembelajaran-berpusatkan pelajar.html.Diakses pada 23 September 2010.
Laman Web: http://www.aishe.org/readings/2005-1/.Diakses pada 23 September 2010.
Laman Web: http://www.sun-associates.com/lynn/pbl/pbl.html.Diakses pada 24 September
2010.
Laman Web: http://en.wikipedia.org/wiki/Student-centred_learning. Diakses pada 24 September 2010.
Laman Web: http://en.wikipedia.org/wiki/Activity-based_Learning. Diakses pada 24 September
2010.
Modul
Bahasa Melayu BBM 3102: Pedagogi Bahasa
Melayu Sekolah Rendah. Bahagian
Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia.
Siri
Panduan Guru Kurikulum Baru Sekolah Rendah.Teknik
Pengajaran Dan Pembelajaran.Dewan
Bahasa dan Pustaka, Kementerian Pendidikan Malaysia.
0 comments:
Post a Comment