REFLEKSI INDIVIDU BINA INSAN
GURU
Allahamdulliah,
dipanjatkan kesyukuran kehadrat Allah S.W.T dengan limpah dan kurniaNya, saya
telah berjaya melaksana tanggungjawab bagi menjalankan tugasan Bina Insan Guru
( BIG ) sesi pertama bagi tahun 2012.
BIG yang telah saya dan rakan-rakan
lalui ini telah dilaksanakan di Sekolah Kebangsaan Megat Dewa , Ayer Itam,
Jitra, Kedah Darul Aman pada 10 November 2012. BIG yang mengambil masa selama
sehari ( hampir 12 jam ) ini bermula seawal jam 7:45 pagi dan berakhir pada jam
6:30 petang.Kumpulan BIG yang terdiri seramai 10 orang ( tujuh perempuan dan
tiga lelaki ) daripada guru-guru Program Pensiswazahan Guru ( PPG ) telah
bekerjasama dan memberi komitmen yang padu dalam melaksanakan tugasan sesi
pertama BIG ini.Pelbagai input yang sangat berguna kepada saya dapat
diaplikasikan dalam kehidupan seharian.
Sepanjang perjalanan BIG ini
berlangsung, saya telah menempuh pelbagai cabaran, dugaan dan halangan yang
tanpa disedari memberi motif yang sangat besar. Para waris, penduduk setempat
dan guru-guru serta murid-murid sekolah ini banyak memberi bantuan untuk
mencapai objektif motif BIG ini diadakan. Segala perlakuan dan pertuturan
sentiasa diperhati dan diawasi oleh warga SKMD dan penduduk setempat.
BIG yang buat pertama kali saya
lalui ini telah banyak memberi saya ilmu pengetahuan yang tidak ternilai
harganya dan amat sukar diperolehi sekiranya BIG ini tidak dilaksanakan.
Nilai-nilai murni juga telah berjaya diterap dan saya amat bertuah kerana BIG
ini telah banyak memberi saya peluang untuk menilai keupayaan diri saya dari
segi persediaan mental dan fizikal sebagai seorang pengelola BIG yang proaktif,
fleksibel dan berkeyakinan tinggi.
Antara aktiviti yang telah saya dan
rakan-rakan laksanakan adalah seperti Kemahiran mendiri dan menurunkan khemah,
Malaysia Cergas, Kembara ( Orientering ), Tazkirah, Latihan Dalam Kumpulan (LDKI – Ikatan ) dan LDK II ( Menyediakan
sandwich ) serta persembahan kumpulan.Pada mata kasar boleh dikatakan semua
aktiviti yang dijalankan amat menyeronokkan dan bersesuaian dengan murid-murid
sekolah rendah. Di sebalik keseronokkan itu tersirat motif dan objektif yang
ingin disemai dan diterapkan dalam diri pengelola itu sendiri serta para peserta.
Segala aktiviti yang dijalankan ini nanti perlu dikaji keberkesanan dan
pencapaian objektifnya untuk BIG yang kedua nanti.
Seramai 50 orang peserta yang terdiri
daripada murid Tahap II telah menyertai program BIG ini yang dinamakan Kem ‘
Insan Bestari Insan Berkualiti ’.Mereka telah dibahagikan kepada lima kumpulan
yang terdiri daripada sepuluh orang ahli.Setiap kumpulan akan diawasi,
dibimbing dan diselia oleh beberapa orang guru PPG dan guru-guru
SKMD.Pembahagian kumpulan ini bertujuan memudahkan kerja, kawalan dan
perjalanan sesuatu aktiviti.Namun, motif utamanya adalah memberi peluang agar
memudah cara kami bergaul, berorganisasi dan bekerjasama dengan mereka yang
sebelum ini tidak sempat kami kenali dengan lebih dekat.Ianya juga bertujuan
melatih seseorang itu dapat berkomunikasi, bersosial , melontarkan idea dan
pandangan dalam masyarakat yang pelbagai ragam dan gaya.Pendedahan seumpama ini
dapat membantu saya sifat bertolak ansur, menerima pandangan dan buah fikiran
orang lain serta dapat bergaul dengan semua lapisan masyarakat tanpa mengira
had umur dan status.
Ketika aktiviti mendiri dan
menurunkan khemah, semangat kerjasama antara guru pembimbing dan murid-murid
amat nyata mesra. Hubungan dua hala ternyata berkesan ketika saling
berkomunikasi dalam berbincang dan melontarkan idea untuk menjadikan khemah
yang didirikan kemas dan kuat dari ancaman cuaca seperti angin dan hujan dan
bagaimana cara mudah untuk menurunkan khemah tanpa merosakkan khemah tersebut
dan jimat dalam penggunaan tali ( LDK
1 – Ikatan ).
Latihan Dalam Kumpulan ( LDK ) juga
dapat menjadikan saya seorang yang berkeyakinan ketika berucap dan berani
mengutarakan idea-idea serta bersedia menerima kritikan dan pandangan orang
lain.Di samping itu, ianya juga menyedarkan saya agar menghormati pandangan dan
pendapat orang lain serta memberi ruang mendengar dan menerima idea dan hujah
orang lain yang bernas dan boleh diguna pakai walaupun ianya datang dari mereka
yang usianya muda ( murid ).
BIG ini juga telah berjaya membantu
saya menjadi seorang yang percaya akan kebolehan diri sendiri dan sesuatu itu
boleh dicapai sekiranya kita ada kesungguhan dan keinginan untuk
memperolehinya.Perkara yang sama juga telah saya terapkan dalam diri
murid-murid di bawah seliaan saya.Banyak nilai-nilai murni secara tersurat dan
tersirat dapat disemai dan dipupuk ketika menjalani aktiviti-aktiviti yang
telah saya dan rakan-rakan susun dalam ‘ Kem Insan Bestari Insan Berkualiti
‘ ini. Objektif dapat diterap dikalangan
guru sendiri dan juga murid.
Kreativiti dan fleksibel merupakan
satu kompenan penting yang perlu ada dalam diri guru dan juga
murid.Transformasi negara dari sebuah negara pertanian menjadi negara
perindustrian dan sekarang sedang mengorak langkah menuju Wawasan 2020 iaitu
menjadi sebuah negara maju dan berteknologi tinggi setaraf dan setanding dengan
negara-negara maju yang lain ,kita sebagai rakyat Malaysia harus setiap
memiliki elemen kreatif dan kritis.Elemen ini dapat dilihat dalam aktiviti BIG
seterusnya iaitu LDK II ( menyediakan sandwich ) serta Persembahan.Guru dan
murid berbincang dan sama-sama melontarkan idea bagi mendapat hasil yang
terbaik dan membanggakan.
Komitmen yang tinggi yang diberi
oleh guru besar dan para guru ketika majlis simbolik dan pelancaran Kem Insan
Bestari Insan Berkualiti serta ketika upacara penutup dan penyampaian hadiah
benar-benar mengharukan perasaan saya. Beliau sentiasa berada sepanjang
aktiviti berjalan.Sikap turun padang dan ambil berat seperti beliau ini harus
diteladani oleh semua pihak terutama para guru yang berkemungkinan akan
menjawat jawatan seperti beliau satu ketika nanti.
Komitmen yang ditunjukkan oleh para
murid juga tidak harus dilupa. Walaupun telah menjalani kem seumpama ini
sebelumnya dalam jangka waktu yang terdekat namun masih mahu menyertai dan
mengambil bahagian dalam program yang dirancang oleh pihak kami tanpa mengenal
erti letih.Ini mungkin juga kerana program yang kami susun ini ada unsur-unsur
didik hibur seperti dalam aktiviti Malaysia Cergas, Latihan Dalam Kumpulan,
Kembara dan Persembahan.
Kesimpulannya
;
Sepanjang program Bina Insan Guru
ini dilaksanakan, saya dapati terdapat beberapa perkara yang boleh dibangga dan
dianggap sebagai faktor kekuatan, Peluang, Ancaman dan Kelemahan dalam Kem
Insan Bestari Insan Berkualiti ini.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ANALISIS SWOC KEM INSAN BESTARI INSAN
BERKUALITI
KEKUATAN
( STRENGTH – S )
S1 Guru PPG yang terlibat majoriti
merupakan guru yang terlatih, berpengalaman dan berdedikasi.
S2 Semua guru yang terlibat merupakan guru
penasihat
unit beruniform di sekolah.
S3 Hubungan
dengan komuniti masyarakat di sini
amat baik dan mendapat kerjasama yang padu dalam sumbangan berupa
tenaga
( Rukun
Tetangga, Polis dan para waris ).
S4 Kemudahan prasarana dan alatan
perkhemahan.
S5 Guru Besar dan guru-guru melibatkan
diri terutama sewaktu upacara
perasmian dan penutup serta ketika
penyampaian hadiah dijalankan.
S6 Murid memberi komitmen yang tinggi
hadir ketika cuti persekolahan.
|
KELEMAHAN
(WEAKNESS – W )
W1 Masa yang terrlalu suntuk untuk
guru-guru PPG menjalani BIG dalam keadaan yang tidak selesa.
W2 Tarikh
dan masa ketika menyampaikan taklimat BIG kepada guru-guru amat rapat dengan
tarikh UAK dan Peperiksaan Akhir Semester.
W3 BIG
terpaksa dilaksanakan ketika cuti persekolahan dan ini menyulitkan pihak
sekolah untuk mengumpul dan menghubungi semula para waris dan murid.
W4 Murid
sendiri baharu sahaja menjalani aktiviti perkhemahan mereka di sekolah.
|
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PELUANG (OPPORTUNITIES
– O)
O1 Hubungan
baik pihak polis, Rukun
Tetangga, Guru Besar dan para
waris.
O2 Mendapat
sokongan moral dan semangat kerjasama daripada pihak pentadbir dan guru
sekolah.
O3 Jalinan
hubungan yang baik dan perkongsian ilmu antara guru-guru PPG yang terlibat.
O4 Kemudahan
prasarana dan kelengkapan alatan.
O5 Persekitaran
yang amat sesuai untuk menjalani aktiviti BIG.
O6 Kawalan
dan keselamatan yang baik.
|
CABARAN / ANCAMAN (THREATS-C)
C1 Kumpulan
murid yang terlibat terdiri daripada murid tahap kebolehan yang sederhana dan
lemah.
C2 Kurang
pendedahan dengan dunia
luar.
C3 Latar belakang sosio ekonomi pelajar
yang agak rendah.
C4 Keadaan cuaca yang tidak
mengizinkan.
|
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kekuatan :
Pertama,
dari awal proses pemilihan dan penubuhan jawatankuasa, kemudian kepada
pembahagian tugasan, mesyuarat dan hingga ke pelaksanaan aktiviti dan juga
pemulangan alatan-alatan pada hari akhir kem ini kami sentiasa bekerjasama. Sifat
kekitaan jelas kelihatan.Semua ahli jawatankuasa saling bantu-membantu dalam
usaha menjadikan program kem ini berjaya dilaksana dan mencapai objektifnya.
Kekuatan
kedua, hubungan dengan komuniti seperti Rukun Tetangga, polis, para waris dan
agensi luar amat baik.Kerjasama dari semua pihak amat dihargai dan diucapkan
ribuan terima kasih.Sekalung tahniah juga harus diberi kepada penglibatan pihak
yang disebut di atas.Bayangkan kebanyakan murid-murid ini baharu saja menjalani
aktiviti perkhemahan namun mereka sanggup turun padang bagi membantu usaha murni
kami serta mendapat sokongan padu dari para waris yang sanggup mengorbankan
masa dan wang bagi menjayakan program ilmu seumpama ini.
Pihak kami
juga amat beruntung kerana mendapat sponsor dan sumbangan berupa ‘ banner ‘
iaitu kain rentang dari Pejabat Parlimen Jerlun serta sumbangan buku ‘Briliant
Student’ dari syarikat buku Nukilan Unggul Publication Sdn. Bhd.Sumbangan
buku-buku ini telah kami jadikan hadiah-hadiah untuk pertandingan menyediakan
sandwich, Kembara ( Orientering ) dan persembahan.
Kekuatan ketiga, program kem ini dapat
dilihat pada faktor pengalaman sedia ada kami dalam merancang sesebuah program.
Ramai di antara ahli kelas kami yang sudah mempunyai pengalaman dalam
mengendalikan program-program seumpama sebelum ini, jadi kebanyakan tugas
menjadi mudah. Sebagai contoh, banyak urusan-urusan diplomasi, surat menyurat
dan proses mendapatkan kelulusan daripada pihak pentadbiran dapat dipercepatkan
kerana kami telah mempunyai kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan untuk
menyempurnakan tugas tersebut.
Kekuatan
program ini yang seterusnya dapat dilihat daripada segi warga Sekolah
Kebangsaan Megat Dewa ini sendiri. Ini kerana sikap mereka yang peramah dan
sentiasa bersemangat dalam melakukan aktiviti-aktiviti bersama kami sepanjang
program kem ini berlangsung. Selain itu, mereka juga banyak memberikan
kerjasama dan sokongan yang penuh dalam setiap aktiviti. Malahan penyediaan
tempat dan kawasan untuk aktiviti serta alatan juga banyak membantu dalam
menjayakan program kem ini. Kami juga turut rasa dialu-alukan dan dihargai kehadiran
kami di sini dalam melaksanakan program Bina Insan Guru di sekolah ini.
Peluang ;
Sekolah
Kebangsaan Megat Dewa ini amat sesuai lokasinya untuk dijadikan tapak
perkhemahan dan menjalani aktiviti-aktiviti yang dirancang sebelumnya.Kawasan
sekolah yang dikelilingi oleh sawah padi, tali air dan sungai serta hutan kecil
dipinggirnya memang tepat dan bersesuai sekali dipilih sebagai lokasi BIG
pertama saya.Aktiviti kembara dan Orientering melalui anak sungai dan sawah
padi sambil menikmati keindahan alam ciptaan Illahi dapat menimbulkan kesedaran
dalam diri saya dan para peserta kurnia dan nikmat yang Allah berikan kepada
kita dan betapa beruntungnya kita menjadi rakyat Malaysia di bumi yang bertuah
ini.Aktiviti kecergasan pula dapat dilakukan di kawasan padang mahupun dataran
yang lapang sambil menghirup udara segar waktu pagi yang bebas dari pencemaran
seperti asap kenderaan dan debu-debu kota.
Ancaman ;
Keadaan
cuaca yang tidak menentu tambahan pula di musim tengkujuh sedikit menghalang aktiviti
yang dirancang berjalan dengan lancar.Hujan
telah turun di sebelah petang dan segala aktiviti yang melibatkan padang
dan kawasan luar terpaksa dilakukan di dalam makmal ICT.Makmal ICT memang
merupakan insiatif kedua kami sekiranya berlaku cuaca yang tidak
mengizinkan.Namum, alhamdulillah segala program dan aktiviti berjalan seperti
apa yang dirancang.
Kelemahan ;
Walau bagaimanapun,
masih terdapat beberapa kelemahan yang menggangu dan perlu diperbaiki supaya
hasil dan objektif yang dirancang tercapai. Pertama dari segi keadaan cuaca
yang tidak begitu menentu.Walaupun makmal ICT menjadi penyelamat keadaan dan
memang telah dirancang terlebih awal sebagai insiatif kedua sekiranya hujan,namun
secara tidak langsung telah menjejaskan kelicinan perjalanan program yang telah
disusun dan dirancang.Makmal ICT yang kecil untuk menampung kapisiti murid dan
guru yang hampir mencapai 65 orang amatlah tidak relevan dan sempurna seperti
dilakukan di kawasan luar.
Kelemahan
kedua ialah, kesuntukan dan masa yang singkat. Sehari tidak memadai untuk
menjalankan pelbagai aktiviti dengan sempurna.Tambahan pula kebanyakan
murid-murid ini telah menjalani perkhemahan perdana sebelumnya.Program yang
kami anjurkan adalah ketika cuti sekolah dan tentu menjadi satu masalah untuk
mengumpul semula murid-murid ini yang sedang dibuai cuti akhir tahun.Taklimat
BIG dan pelaksanaannya adalah ketika hampir cuti akhir tahun dan para guru PPG
pula bergelut membuat ulangkaji pelajaran sebagai persediaan menduduki Ujian
Akhir Kursus dan Peperiksaan akhir Semester Dua.
Cadangan yang dapat saya utarakan bagi mengatasi masalah ini ialah pada
masa akan datang Bina Insan Guru bagi siri kedua, pastikan tarikh yang dipilih
tidak berdekatan dan bertembung dengan Ujian Akhir Kursus ( UAK ) mahupun
Peperiksaan Akhir Semester. dan mungkin lebih baik sekiranya program ini
dirancang terlebih awal dan pelaksanaannya pada waktu musim cuti sekolah. Masalah
cuaca juga boleh diselesaikan jika pemilihan tarikh dilakukan dengan merujuk
ramalan kaji cuaca sekiranya terdapat aktiviti yang memerlukan kawasan luar
dewan yang luas. Sekaligus, perjalanan program yang telah dirancang berjalan
dengan lancar.
Wallahualam.
MOHON DIGUNA MAKLUMAT INI
ReplyDelete